afrejsedag ef sprogrejser
Uncategorized

EF hjælper dig med dit livs rejse

”Da jeg træder ind i lufthavnen begynder hele min krop at ryste, mine håndflader bliver svedige, jeg begynder let at hyperventilere, jeg er så nervøs, men det er en tur jeg har set frem til i næsten et år, så det skal nydes fuldt ud!”

Reportage fra 15-årige Katrines første sprogrejse med EF.

Af: Camilla Ravn, praktikant i EF sprogrejser

Kastrup lufthavn er fuld af mennesker, rundt omkring kan man spotte EF´s pink trøjer. Ovre i et hjørne ved 7-eleven står en gruppe på 10-15 unge og deres forældre, i midten står en kvinde med langt lyst hår, et par blå cowboybukser, og en pink trøje med EF´s hvide logo på højre bryst. Hun smiler og vinker imødekommende til en pige, der kommer gående stille imod dem, hun går mellem sine forældre. Med den højre hånd holder hun stramt om sin mørkeblå kuffert, den venstre går hun og skiftevis knytter og slapper af i, hendes hænder er helt fugtige, man kan se hvor nervøs og spændt hun er, bare måden hun bevæger sig på; hendes ben er stive, og hun slapper ikke rigtig af i måden hun går på.

Da hun kommer hen til EF-kvinden, fremstammer hun et kort lille ”hej” samt et anspændt smil. Kvinden siger klart og tydeligt ”hej med dig, hvad hedder du?” ”Katrine” fremstammer pigen.

Katrine ryster lidt, og kigger langsomt op på alle de andre elever, som står lige så akavet som hende selv, og kigger skiftevis op på hinanden og ned i det lysegrå gulv. Alle står helt stille og lytter til de forvirrede mennesker der står ved kuffert check-in, en ung mand i sorte Adidasbukser med hvide striber, og grå hættetrøje kommer gående med en fransk hotdog, duften af grillpølse spreder sig omkring de nervøse unge, som er på vej til tre ugers sprogrejse på Malta.

”Hej alle sammen. Jeg hedder Alexandra, vi skal til at gøre os klar til flyveturen. Jeg vil gerne bede alle om at sige farvel til mor og far, så vi kan få dem sendt af sted. Jeg har glædet mig rigtig meget til at møde jer alle sammen, og få en helt fantastisk tur! I kommer til at få en hel masse nye venner, og udvikle jeres engelskniveau. Hvis I har nogen spørgsmål under turen, kan I bare komme til mig, jeg vil være der under hele rejsen. Lad os få kufferterne afleveret, og komme af sted” siger EF-kvinden, som skal være kursusleder for Katrines gruppe de næste 3 uger.

Hele gruppen forsvinder ind i den store pøbel af rejsende, mens alle forældrene står og vinker til deres børn, som nu skal på ferie i udlandet – for mange af dem er det første gang helt uden forældre. En tåre løber stille ned af en af mødrenes kinder, hendes mand ligger blødt en arm om hende, og trækker hende ind til sig. Da børnene ikke er til at se mere vender forældregruppen sig om og går stille ud.

Dette scenarie oplever flere 1000 elever, som hvert år tager på sprogrejse med EF mod destinationer over hele verden. Med EF kan du vælge op til 24 destinationer til din sprogrejse, og de udvider hele tiden! Med EF kan du også komme på High School ophold og Studieår i Udlandet. Du kan læse mere om dine muligheder for at rejse ud og lære sprog på www.EF.com. Du kan også ringe og snakke med en af de dygtige vejledere, som vil guide dig igennem hele dit forløb før, under, og efter din rejse når du tager af sted eller sender dit barn af sted.

Reportagen er et fiktivt scenarie beskrevet af Camilla Ravn med udgangspunkt i tidligere elevers erfaringer.

Camilla skal selv rejse med EF til Malta 3. juli og bo hos værtsfamilie – hun glæder sig til at opleve sit livs sommer – med sol, strand og masser af nye venskaber og engelskkundskaber.